Laten we er niet omheen draaien, vindbaar worden binnen Google is een strategie voor de lange termijn. Goede rankings behalen op relevante zoekwoorden kost simpelweg tijd. Zeker wanneer je aan de slag gaat met SEO zul je merken dat het veel tijd en moeite kost, om je website vindbaar te maken. Toch zijn er wel degelijk SEO stappen die je kunt zetten welke helemaal niet zo veel tijd kosten. SEO quick wins zijn makkelijk te implementeren voor een beter vindbare website én helpen je met het stijgen binnen de keyword rankings. Zelf op zoek naar goede SEO quick wins? Vergeet dan zeker niet de volgende 5 quick wins te implementeren!

SEO quick win #1 Optimaliseer je huidige content

Om op de lange termijn vindbaar te worden op competitieve zoekwoorden moet je simpelweg veel content creëren. Veel content creëren kost uiteraard veel tijd, tijd die je misschien helemaal niet hebt.

Probeer daarom effectiever gebruik te maken van de content die je al wél hebt. Een slimme SEO quick win is het optimaliseren van de content die je in het verleden al geschreven hebt. Met deze SEO quick win haal je meer uit wat je al hebt gecreëerd en hoef je je minder te focussen op nieuwe content. Hoe je dat doet? Hier een kleine checklist welke je kunt afwerken om snel je huidige content te optimaliseren!

 

  • Bepaal het hoofdzoekwoord per pagina
  • Bepaal de sub zoekwoorden per pagina
  • Maak gebruik van veel (relevante) sub titels
  • Zorg dat het hoofdzoekwoord terugkomt in de titel en subtitels van de pagina
  • Plaats de hoofd en sub zoekwoorden door alle alinea’s van je tekst
  • Plaats het hoofdzoekwoord in de meta titel
  • Plaats het hoofdzoekwoord in de meta description

 

Uiteraard kun je veel meer doen om de SEO van je webpagina’s te verbeteren. Echter zijn de SEO quick wins hierboven heel simpel en snel uit te voeren. Zo maak je optimaler gebruik van de content die je al tot je beschikking hebt én heb je grotere kans op betere rankings binnen de zoekmachine.

 

SEO quick win #2 Controleer je titel structuur

In SEO quick win #1 heb ik het over het plaatsen van hoofd en sub zoekwoorden in de titels op je webpagina. Voordat je dit doet is het wel belangrijk dat de titel structuur van je webpagina’s klopt. Op veel websites kom ik pagina’s tegen met een onlogische en ineffectieve titel structuur. Zonde natuurlijk want dit is erg gemakkelijk op te lossen! Het is dan ook zeker waard om deze SEO quick win toe te passen op jouw website als je dit nog niet gedaan hebt. Zo structureer jij je titel structuur op een optimale manier:

    • Zorg dat je pagina maar één H1 titel bevat (bovenaan de webpagina)
    • Structureer je pagina met H2 titels
    • Schrijf je over sub onderwerp van een H2 titel? Maak gebruik van een H3

 

De structuur van je pagina komt er dan ongeveer zo uit te zien:

  • H1 Websites voor slimme ondernemers
  • – H2 Een complete website oplossing
  • – H2 De voordelen van een Onlinevanstart website
    – – H3 Snelle websites
    – – H3 Prachtig design
    – H2 Vraag een website offerte aan!

 

SEO quick win #3 Maak gebruik van een SSL certificaat

Waarschijnlijk heb je deze SEO quick win al toegepast, toch kom ik vaak websites tegen welke een SSL certificaat missen. Een SSL certificaat is in het kort het slotje wat links bovenin je browser te zien is.

Buiten het feit dat een SSL certificaat belangrijk is voor de veiligheid van je website, is het ook een echte SEO quick win. Google hecht namelijk waarde aan de veiligheid van je website, vooral om hun gebruikers beter te kunnen dienen. Ik heb dan ook uit ervaring gezien dat websites zónder SSL certificaat veel meer moeite hebben om in de rankings voor te komen. Nog geen SSL? Vraag bij je website ontwikkelaar of hostingpartij of ze dit zo snel mogelijk voor je kunnen regelen! Deze SEO quick win valt namelijk echt niet te missen.

 

SEO quick win #4 Focus je op niet competitieve keywords

Het is natuurlijk erg verleidelijk om je te focussen op zoekwoorden waar een groot zoekvolume op zit. Hoe groter het zoekvolume, destemeer bezoekers je naar je website kunt trekken. Uit de praktijk blijkt echter dat zoekwoorden met een hoog zoekvolume ook veel concurrentie hebben. Logisch natuurlijk. Zeker als je website nog niet zo veel bezoekers heeft, zal het erg lastig worden om grote concurrenten te verdringen van de relevante rankings. Een goede SEO quick win: focus je eerder op niet competitieve zoekwoorden! Natuurlijk zal er op deze zoekwoorden een stuk minder zoekvolume zitten, echter kun je zo wel hoger in de rankings komen voor relevante zoekwoorden. Uiteindelijk zullen er toch mensen zijn die zoeken op jouw niet competitieve zoekwoord, welke je zo gemakkelijk naar jouw website toe kunt leiden.

 

SEO quick win #5 Ga aan de slag met je interne link structuur

Oke, nu heb je een webpagina met goed geoptimaliseerde content én een duidelijke titel structuur. Wat kan je nu nog meer doen? Pas onze laatste SEO quick win toe, ga aan de slag met je interne link structuur! Een interne link structuur creëren is eigenlijk heel simpel: link van de ene webpagina door naar andere webpagina’s. Voorbeeld:

Laat je website maken bij Onlinevanstart. Naast professionele websites maken wij ook effectieve webshops voor ondernemers!

In dit fictieve voorbeeld linken we door van de “website pagina” door naar de “webshop pagina”. Zorg wel dat je de juiste en relevante anchor tekst gebruikt waarmee je naar een andere pagina linkt. De anchor tekst is het woord dat je kiest om de interne link in te stoppen.

Waarom dit een goede SEO quick win is? Elke pagina op je website heeft een bepaalde autoriteit binnen Google. Door middel van interne links kun je stukjes autoriteit doorspelen naar andere pagina’s om de vindbaarheid van deze pagina’s te verbeteren! Ook helpt om je website beter leesbaar te maken voor het Algoritme van Google. Makkelijk te implementeren en zeer effectief, een echte SEO quick win dus!

 

Wrap it up

Heb je niet veel tijd en wil je vooruitgang boeken met de vindbaarheid van je website? Dan zijn SEO quick wins het eerste waar je mee van start zou moeten gaan! Optimaliseer je teksten, bedenk een goede titel structuur, controleer je SSL, focus je op niet competitieve zoekwoorden, maak een goede interne linkstructuur en zie vanzelf het verkeer naar je website stijgen!