Het zou je maar overkomen, je winkel is gesloten door de maatregelen omtrent het Coronavirus. Al maanden zijn de deuren van jouw zaak dicht en je probeert er alles aan te doen om toch de aandacht van je klanten te behouden. De detailhandel, contact beroepen en de horeca hebben het zwaar getroffen. In dit blog geven wij 5 tips weg om je klanten online gebonden te houden aan je bedrijf.

Onze tips voor ondernemers in Corona tijd!

  1. Een website is de basis. Mensen vallen hier op terug wanneer ze jouw winkel niet kunnen bezoeken. Online shoppen wordt het nieuwe normaal.
  2. Start met een blog bijhouden op je website.
  3. Wees actief op social media en bouw een steeds groter bereik op.
  4. Start met e-mail marketing voor jouw klanten. Houd je klanten up-to-date met de laatste veranderingen en nieuwe producten van je bedrijf.
  5. Wees duidelijk over de Corona maatregelen die je treft in je winkel.

 

Tip 1: Laat een website bouwen en biedt je producten of diensten aan

Om je producten of diensten te laten zien of te verkopen aan jouw doelgroep/klanten, is een website de basis voor elke ondernemer. Of je nu kapper of installateur bent of een horeca zaak hebt, in 2021 is een website toch echt heel belangrijk. Want zeg nou zelf, wat doe jij als eerste al ben je opzoek naar een specifieke winkel of partij; je Googled wat rond en belandt op verschillende websites.

Een website kan je helpen om informatie weg te geven aan je doelgroep en/of klanten waar jij op dat moment niets voor hoeft te doen. Wat heel belangrijk is, is dat bezoekers van je website makkelijk producten kunnen bestellen, informatie kunnen lezen en/of contact met je kunnen opnemen. Want het uiteindelijke doel van een website is dat jij er werkt uit haalt.

Een krachtige website in een aantal stappen:

  1. Laat de website in een schoon en sterk CMS bouwen. Onlinevanstart maakt gebruik van het Helder CMS systeem. Helder biedt de mogelijkheid om je website custom te bouwen. Geen gebruik van templates en sjablonen maar elke website helemaal op maat!
  2. Creëer een duidelijke navigatie. Plaats bijvoorbeeld niet te veel pagina’s in je menubalk, dit zorgt namelijk voor een onrustige uitstraling.
  3. Plaats teksten met de juiste zoekwoorden waarop jij gezocht kan worden, ook wel SEO teksten. Vraag hulp aan een echte specialist die jou tips kan geven.
  4. Gebruik afbeeldingen wat bij jouw bedrijf/uitstraling past. Laat een keer een fotograaf langs komen en laat professionele foto’s maken. Heb je hier geen budget voor? Geen probleem, hier lees je een aantal tips om zelf mooie foto’s te maken.
  5. De structuur van je website is echt heel belangrijk. Hoe bouw je de website op? Weet waar je de juiste tekstkoppen, buttons (knoppen), afbeeldingen en blokjes plaatst. Bezoekers moeten gemakkelijk door de website kunnen scrollen, zonder al te veel afgeleid te worden.
  6. Makkelijk contact kunnen opnemen is belangrijk op een website. Zorg ervoor dat je via elke pagina op jouw website gemakkelijk contact kan opnemen. Plaats bijvoorbeeld een button in het hoofdmenu ‘Contact opnemen’ of ‘Vrijblijvend advies’, deze ‘Call to action’ button is op elke pagina zichtbaar.

 

Onlinevanstart bouwt websites op maat!

Een krachtige website in het meest heldere CMS systeem van Nederland laten maken kan bij Onlinevanstart. Wij maken je website volledig op maat in het Helder CMS. Een systeem dat ook jij kan beheren. Zonder enige kennis van websites bouwen leren wij jou het systeem kennen. Zo kan je altijd en overal ter wereld je eigen website aanpassen. Kom je er niet uit? Dan staan we altijd (ja echt altijd) voor je klaar. Bekijk hier een aantal websites die wij hebben gemaakt.

 

Tip 2: Start met het schrijven van blogberichten

Uiteraard heb jij kennis van je vakgebied waarin je te werk gaat. Hoe leuk is het om deze kennis te delen met je volgers en mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Het schrijven van blogberichten brengt misschien niet direct nieuwe bestellingen of nieuwe contactmomenten met zich mee maar de mensen die je blogbericht lezen kennen jou wel iets beter. Het plaatsen van blogberichten laat zien dat je kennis hebt van een bepaald onderwerp. Ook geven blogberichten een onwijze boost aan je SEO strategie. Jouw website kan gevonden worden op meer zoekwoorden omdat je misschien nieuwe onderwerpen aansnijdt in je blog. Door regelmatig een blog te plaatsen kan Google zien dat je website actueel en actief is. Blogberichten plaatsen helpt dus zeker bij het vindbaar zijn op Google!

 

Tip 3: Wees actief op social media

Ja, waarschijnlijk moet ook jij je er dan echt aan toegeven. Misschien is het iets waar je erg tegenop kijkt en niet weet hoe je het moet aanpakken, social media.

Het is 2021 en de wereld is gedigitaliseerd. We verkopen onze producten en diensten veel online en sommige bedrijven hebben alleen maar een online winkel. Het is belangrijk om actief te zijn op social media. Wij begrijpen goed dat je niet weet hoe je moet beginnen want hoe wordt jij nou zichtbaar tussen aaaallll die andere bedrijven op social media?

Zorg voor een juiste basis. Dat betekent; maak een plan van aanpak, stel doelen op en bepaal op welke kanalen jij actief wilt zijn. Maak je social media kanalen aan en voorzie de kanalen van de juiste informatie en contact mogelijkheden (vergeet ook niet je website te vermelden😉 ). Hierna is het noodzaak om gerichte content te plaatsen, de content moet interessant zijn voor de doelgroep die jij wilt bereiken. Het kan soms best moeilijk zijn om nieuwe ideeën te bedenken voor je social media berichten. Schakel hiervoor de hulp in van een social media bureau of ga eens met een creatief iemand om de tafel en bedenk samen wat ideeën.

 

Tip 4: Start met e-mail marketing voor jouw klanten

Houdt je klanten up-to-date met de laatste veranderingen en nieuwe producten of diensten van je bedrijf. Verzamel de e-mailadressen van je klanten of eventueel vaste klanten/partners. Om je klanten altijd als eerste op de hoogte te houden van de nieuwe ontwikkelingen in je bedrijf kan je beginnen met e-mail marketing. Waarom zou je dit versturen? Hier zit eigenlijk een logische gedachten achter. Mensen die al gebruik hebben gemaakt van jouw producten of diensten kennen je bedrijf/merk al. Deze mensen maken sneller nog eens gebruik van je producten of diensten dan mensen die jouw bedrijf/merk nog niet kennen.

Het is dus slim om e-mail marketing op te zetten voor je klanten. Ligt je producten/diensten nog eens uit, vertel over je nieuwe product/dienst en deel hier speciale kortingen of acties.

 

Tip 5: Wees duidelijk over de Corona maatregelen die je treft in je winkel

Zodra de winkels weer open mogen wil jij natuurlijk dat de klanten daadwerkelijk naar je winkel toe komen. Deze klanten heb je gemist de afgelopen maanden en kan je uiteraard hard gebruiken om je omzet weer te vergroten! Hoewel je misschien helemaal klaar bent met de vervelende maatregelen en regels omtrent het Coronavirus, is het toch belangrijk om duidelijkheid te scheppen naar je aankomende winkel bezoekers. Natuurlijk weet iedereen dat je nog een mondkapje moet dragen en 1,5 meter afstand moet bewaren. Toch is het goed om op je online kanalen (website en social media) de maatregelen in jouw winkel te benoemen. Dit schept duidelijkheid naar je toekomstige winkelbezoekers.

Blijf ook de mogelijkheid bieden om klanten alsnog online te laten bestellen, of dit nu via je webshop of social media is, misschien willen een aantal klanten liever niet een winkel bezoeken in Corona tijd.

 

Wij wensen alle ondernemers die het moeilijk hebben in deze tijd heel veel succes toe. Zodra jouw winkel weer open mag, blijf ook dan online zichtbaar en zorg voor structuur. Wij weten zeker dat ook jij dit kan!

Blijf gezond en houd vol!

Team Onlinevanstart.