Inmiddels zal jij ook wel eens een website hebben gemaakt of laten maken. Misschien ben je op dit moment opzoek naar een webagency. Bij het maken of laten maken van een website zijn er 5 belangrijke aspecten die een grote rol spelen voor de toegankelijkheid van je website. Wanneer je goed over deze keuzes nadenkt kan ik garanderen dat je website toegankelijk zal zijn voor je toekomstige bezoekers. 

De belangrijkste keuzes

  1. Gebruik het juiste Content Management Systeem (CMS)
  2. Plaats genoeg call to actions op de juiste plekken
  3. Zorg voor een duidelijke structuur in jouw website
  4. Maak gebruik van persoonlijk beeldmateriaal
  5. Content is key – plaats genoeg teksten

Gebruik het juiste Content Management Systeem (CMS)

Dit is eigenlijk de basis. Je bouwt je website altijd in een CMS, dit systeem ‘draagt’ zo gezegd je website. De keuze voor een Content Management Systeem om je site in te bouwen is ruim. Online kan je veel systemen vinden om een website in te bouwen. Een veelgebruikt CMS is WordPress. De gebruiksvriendelijkheid is erg fijn van WordPress, er worden templates aangeboden die je kan invullen met jouw eigen content. Vandaar dat eigenlijk iedereen een website kan bouwen in WordPress, maar deze methode wordt ook bij alle andere bekende Content Management Systemen gebruikt. 

Hoewel WordPress het ideale CMS lijkt is er echter wel een nadeel; omdat je gebruik heb gemaakt van een template kan je nooit meer de algehele structuur van je site aanpassen. Verschuiven van menubalken, vormen en blokken kunnen niet aangepast worden. 

Maak gebruik van Helder CMS

Helder CMS is een uitgebreid Content Management Systeem dat altijd met je meegroeit. De websites die in Helder CMS zijn gebouwd zijn altijd en overal aanpasbaar. Wat je ook wilt kan gerealiseerd worden. Helder CMS is een uiterst gebruiksvriendelijk systeem met talloze opties. Wij werken nu al een flinke tijd met het Helder CMS en we zijn er weg van! Volgens ons, een ideaal systeem voor beginnende en gevorderde webbuilders. 

Plaats genoeg call to actions op de juiste plekken

Wat is nu eigenlijk het doel van jouw website? Laat me raden, meer conversie. Ondernemers schaffen meestal een website aan om meer omzet te genereren. Dat is natuurlijk hartstikke begrijpelijk. Iedereen wil in 2021 online gezien worden en dan moet dat ook nog eens wat goeds opleveren. Maar hoe bereik je nou die extra omzet vanuit jouw website? Door de stappen uit deze blog te lezen kom je al een heel eind, maar eerst: Call to actions.

Call to actions. Dit zijn aanduidingen op je website die de aandacht van jouw bezoeker/lezer trekt. Je wil eigenlijk dat de bezoeker van je site een bepaalde handeling verricht. Door de CTA’s (call to actions) juist in te zetten, bijvoorbeeld: marketing gericht, kan je bezoekers triggeren om een handeling uit te voeren. 

Voorbeelden hiervan zijn: 

CTA in de header (menu balk).

CTA in footer.

Denk goed na over wat jij wilt bereiken met je website en zet daarna je CTA’s goed in. 

Zorg voor een duidelijke structuur in jouw website

Je kent het vast wel; je bent naar iets specifieks op zoek en je beland op een website waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Door de overload aan content en de slordige structuur/navigatie klik je de website maar weg. Erg frustrerend, al zeg ik het zelf. Wanneer je je op een website bevindt is het erg belangrijk dat de functionaliteit van de website optimaal blijft. Meestal is dit het informeren over jouw diensten of producten. Het is zonde wanneer je bezoeker wordt afgeleid door een overload aan content en een slechte structuur/navigatie.

Wees er dus altijd van bewust dat je site in een juiste structuur is opgebouwd en makkelijk te navigeren is. 

Maak gebruik van persoonlijk beeldmateriaal

Beeldmateriaal doet veel goeds voor je website. Met het gebruik van unieke foto’s kan je jouw boodschap beter overbrengen naar de bezoeker. Ten slotte is het ook leuk om je eigen foto’s te gebruiken op je site. Laat eens een professionele fotograaf langs komen om een reeks foto’s te maken. Dit is ideaal voor je website. Door gebruik te maken van professionele foto’s breng je de uitstraling van je website naar een hoger level. Wanneer je geen ruimte hebt in budget kan je natuurlijk ook zelf foto’s maken met je mobiel. Zoek wat tips op internet om mooie foto’s te maken met je eigen mobiel en gebruik deze op je website. 

Wat je wil voorkomen is dat je alleen maar Shutterstock foto’s gaat gebruiken. Shutterstock is een platform waar je licentievrije foto’s kan kopen. Hier staan veel professionele foto’s op die je ‘tijdelijk’ kan gebruiken op je website. Ik zeg tijdelijk, omdat ik aanraad om alsnog eigen gemaakte foto’s te gebruiken op jouw site. 

Content is key – plaats genoeg teksten

Heb ik te veel tekst of te weinig tekst op mijn website? Een vraag die veel ondernemers stellen. Het is belangrijk dat de bezoekers van jouw website de juiste informatie weten te vinden over jouw producten en/of diensten. Plaatst teksten waarin jij je producten en/of diensten beschrijft. Mensen denken vaak, “hoe langer de tekst, hoe beter”. Dit is niet waar, het gaat tenslotte om wat er in de tekst staat.

Voor de bezoekers is het heel fijn al staan er korte en bondige teksten op de website “vooral op de homepage’. Dit is wat Onlinevanstart aanraadt: Plaats op de homepage korte teksten en kleine previews van de overige pagina’s. Zo maak je de bezoekers nieuwsgierig. Vanuit de homepage kun je doorklikken naar de overige pagina’s waar je de uitgebreidere tekst kan vinden over het bepaalde onderwerp. Dit zorgt ook voor overzichtelijkheid op de homepage en laat een rustige indruk achter op de bezoeker.

Online succes

Wanneer je deze stappen volgt blijft je website zeer toegankelijk voor bezoekers. Vergeet niet dat je moet blijven optimaliseren en vernieuwen. Plaats regelmatig nieuwe teksten en beeldmateriaal op je website. Zo blijft je website interessant voor bezoekers! 

Succes.