9 mei 2018 | SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor staat voor Search engine optimization ook wel zoekmachine optimalisatie en is de overkoepelende term voor alle methoden die je kunt gebruiken om de vindbaarheid van een website te optimaliseren voor een zoekmachine.

De methoden variëren van technische werkwijzen die achter de schermen van de website uitgevoerd kunnen worden (on-page SEO) tot alle promotionele benaderingen (off-page SEO) zoals linkbuilding en social media marketing. In dit artikel vertellen we alles over on-page SEO.

Waarom SEO?

Wanneer je kijkt naar hoeveel verkeer er door zoekmachines op een site komt is het percentage groot en de meest duidelijke indicator voor het belang van SEO

Onze statistieken laten zien dat meer dan 60% van al het internetverkeer afkomstig is van organisch zoeken, vergeleken met 2% van sociaal verkeer, 6% van betaald zoeken, 12% direct en 15% van andere bronnen.

Van al het organische verkeer is vastgesteld dat Google meer dan 90% van het wereldwijde organische zoekverkeer voor zijn rekening neemt. Organisch vindbaar zijn op google is dus erg belangrijk.

Monitor de statistieken van de website

Voordat je begint met SEO is het belangrijk dat de statistieken van de website gemonitord worden. Je weet niet of de SEO-inspanningen werken zonder de statistieken bij te houden. Onlinevanstart maakt gebruik van Google Analytics om de website statistieken bij te houden en van speciale SEO software om de rankings in google te monitoren.

Goede content schrijven

De inhoud van de website is het meest belangrijke aspect voor SEO op de website. De kwaliteit van de teksten moeten goed zijn, uniek zijn en de lengte van een tekst minimaal 300 woorden. Daarnaast is het belangrijk zoekwoorden door de teksten te verwerken. Een zoekwoord moet regelmatig door een tekst worden verwerkt, maar wel in de juiste mate. Daarnaast is het goed om het zoekwoord te verwerken in de titel van de pagina.

Een goede tekst moet dus van inhoudelijke kwaliteit zijn, uniek zijn(geen duplicated content) en met een goede hoeveelheid zoekwoorden zijn geschreven.

Gebruiksvriendelijk en snel

Een gebruiksvriendelijke site is erg belangrijk voor de gebruiker maar is ook belangrijk voor SEO. Het is belangrijk dat de structuur van de site overzichtelijk is en er eenvoudig genavigeerd kan worden. Dit zorgt ervoor dat gebruikers op de site blijven en verder kijken op de site wat erg belangrijk is.

Voor elke bezoeker is het belangrijk dat de website snel laad, wanneer dit niet het geval is zal een bezoeker snel weer weggaan. Daarnaast kijken de zoekmachines ook naar de snelheid van de website en nemen dit mee in ranking.

Voor alle apparaten – responsive

Het is belangrijk dat de website op alle apparaten goed werkt. Een website die werkt op alle verschillende apparaten wordt een responsive website genoemd. Uit onze statistieken blijkt dat in veel branches meer dan 50% de website op mobiel bezoekt en meer dan 10% op tablet. Hierdoor vinden de zoekmachines het ook belangrijk dat jou website op elk apparaat werkt. Daarnaast zorgt een mobiel vriendelijk site dat de bezoekers gemiddeld langer op de site blijven door een betere website ervaring.

Intern linken

Eerder in dit artikel is aangegeven dat een duidelijke navigatie belangrijk is en ervoor zorgt dat gebruikers zicht meer en beter over de website navigeren. Het is hiernaast ook belangrijk om in de teksten links te gebruiken naar andere relevante pagina’s op de website. Hierdoor zal het verkeer zich naar meer pagina’s verspreiden wat extra vertrouwen wint bij de zoekmachines.

  • Het biedt de bezoekers meer lees opties. Zolang ze relevant zijn en je gebruik maakt van duidelijke anker-tekst (de tekst van de link). Hiermee kunt u uw bounce percentages verminderen.
  • Het helpt om uw ranking voor bepaalde zoekwoorden te verbeteren. Als we willen dat dit artikel scoort op de term SEO tips, kunnen we vanaf andere pagina’s linken met de anker-tekst “SEO tips”. Dit vertelt Google dat deze post relevant is voor mensen die zoeken naar “SEO tips”.
  • Het helpt de zoekmachines om de website te crawlen en te indexeren. De zoekmachine robots die worden uitgezonden om nieuwe informatie van de website op te halen, zullen een beter idee hebben van hoe nuttig en betrouwbaar de inhoud is van de website.

Meta data

Titel tags worden gebruikt om zoekmachines en bezoekers te vertellen waar de site op de meest beknopte en nauwkeurige manier mogelijk is. Deze titel wordt in de zoekmachine resultaten weergegeven als de titel

Het hebben van een meta-beschrijving zal niet persé je ranking verbeteren, maar het is iets dat je zeker moet gebruiken voordat je een artikel publiceert, want het kan je kansen vergroten dat een zoeker op je resultaat klikt.

De meta-beschrijving is de korte alinea van de tekst die onder de URL van uw pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je kunt dit volledig beheren in ons CMS.

Image description

Veel mensen vergeten het alt-attribuut toe te voegen wanneer ze afbeeldingen uploaden naar hun inhoud, maar dit is absoluut iets dat je niet over het hoofd moet zien, de zoekmachines kunnen de afbeeldingen niet kan ‘zien’, maar kunnen de alt-tekst wel ‘lezen’.

Door de afbeelding in de alt-tekst zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven, vergroot je de kans dat de afbeeldingen worden weergegeven in Google Afbeeldingen.