3 mei 2018 | SEO

In mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik een groot deel van de dag bezig met het verbeteren van de online vindbaarheid van websites voor ondernemers. Elke ondernemer wil tenslotte goed vindbaar zijn op internet. Een goede online vindbaarheid van je website zorgt voor bezoekers op je website die zoeken naar jouw product of dienst.

In dit artikel geef ik je 3 handige tips die je kunt gebruiken om zelf te beginnen met het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website.

Tip 1: bepaal de meest interessante zoektermen

Voordat je start me het verbeteren van de online vindbaarheid van je bedrijf zul je moeten onderzoeken welke zoektermen jouw potentiële klanten gebruiken. We noemen dit een zoekwoordenonderzoek of zoekwoordanalyse.

Bij het bepalen van interessante zoektermen dien je rekening te houden met twee belangrijke factoren, namelijk: zoekvolume en concurrentie.

Factor 1: wat is het zoekvolume?

Elke ondernemer wil gevonden worden op zoektermen die veel mensen gebruiken. Om te achterhalen hoeveel mensen er zoeken naar een bepaalde zoekterm dien je inzicht te krijgen in het ‘zoekvolume’. Het kan namelijk best zo zijn dat er nauwelijks wordt gezocht naar de zoektermen die je zelf had bedacht. Het is daarom noodzakelijk om erachter te komen waar jouw potentiële klanten wel op zoeken.

Om inzicht te krijgen in het zoekvolume van een bepaalde zoekterm kun je gebruik maken van verschillende online hulpmiddelen. In dit artikel lees je hoe je een zoekwoordenonderzoek moet uitvoeren.

Factor 2: hoe groot is de concurrentie?

Zoektermen met een hoog zoekvolume hebben vaak te maken met een hoog concurrentieratio. Het is dan ook niet vreemd dat posities van zoektermen met veel concurrentie moeilijker te verbeteren zijn dan zoektermen met een lage concurrentie.

Indien de concurrentie hoog is, wil dit nog niet zeggen dat het onhaalbaar is om een goede positie te behalen. Wel dien je er rekening mee te houden dat het meer tijd vergt voordat je een goede positie hebt behaald.

Stap 2: schrijf teksten en maak landingspagina’s aan

Voor elke zoekterm dien je een unieke tekst te schrijven die goed aansluit bij de door jou gekozen zoekterm. Het is belangrijk dat je bij het schrijven van je tekst rekening houdt met het gebruiken van slimme zoekwoorden en een juiste technische paginaopbouw. In een ander artikel zullen we je uitleggen hoe je een goede tekst schrijft en hoe je een goede landingspagina aanmaakt.

Stap 3: gebruik social media

Je weet nu op welke zoektermen je gevonden wilt worden, je hebt hiervoor teksten geschreven en deze op je website hebt geplaatst. Een belangrijk deel van de werkzaamheden zit er op. Nu is het tijd om de populariteit van de website te verbeteren. We doen dit via social media.

Als ondernemer ben je altijd in beweging. Laat ook op social media blijken dat je niet stil zit. Indien je een grote groep volgers hebt opgebouwd en indien je frequent nieuwe informatie deelt, dan zal dit niet onopgemerkt blijven door zoekmachines. Je zult merken dat je in rap tempo een betere positie behaalt op de door jou gekozen zoektermen.

Vind je het lastig om nieuwe dingen te bedenken en te delen op social media? Lees dan het volgende artikel eens.